pátek 26. září 2014

Jak volili Češi v Božicích a Českých Křídlovicích své první zastupitele

Padl mi dnes do rukou zajímavý dokument, který jsem si kdysi okopíroval v archivu. Vlastenecká publikace, z níž údaje mám, vyšla tuším v roce 1926. Kromě jiného se zde píše též o národnostním složení a výsledcích komunálních voleb, v nichž Češi v nové Československé republice poprvé kandidovali.
K národnostnímu složení se zde uvádí: Kdežto za Rakouska Čechů v Božicích vůbec nebylo, objevilo se jich při sčítání roku 1921 79! A to ještě neexistovala Kolonie, pouze na Hoja Dvůr už se v roce 1921 nastěhovala rodina Pavlíkova. Českou menšinu tvořili čeští lidé na nádraží, zemědělští dělníci ve Dvoře Hoja a několik lidí v osadě (ve vsi). Určitě bude stát za to pokusit se za dlouhých zimních večerů pátrat v matrikách a hledat, kdo byli oni Češi. Osobně vím o rodině obuvníka Brabce v Božicích, který to ale někdy v polovině 20. let vzdal a z Božic se odstěhoval. Stejně tak už v roce 1920 se odstěhovala z nádraží rodina Tomáškova (se současnými křídlovickými či božickými Tomáškovými asi neměla nic společného), v níž vyrůstal známý světoběžník, účastník bojů proti nacismu ve Francii roku 1940 a poté náš krajan na Kanárských ostrovech Jan Fráňa (John Frana). Možná si někdo vzpomenete, že nás v Božicích navštívil tuším v létě roku 1991. Sám jsem s ním osobně mluvil. A byl o něm též natočen a vysílán i dokument v ČST. Do voleb šla česká menšina v Božicích poprvé roku 1923.
Roku 1921 bylo v Českých Křídlovicích napočítáno 40 Čechů. Vedle fary (farář byl Čech) a několika málo rodin usedlých v obci (třeba pan Kourek) hlavně česká čeleď pocházející od Jihlavy. Odtud pocházel i št. Cyril Votava, který v Křídlovicích pracoval jako četník. S jeho synem Oldřichem chodil do české školy před časem zesnulý pan Miroslav Jandásek (ročník 1924). Votavovi museli z Křídlovic odejít po Mnichovu (vrátili se do Jihlavy) a pan Oldřich odešel po únoru 1948 do Brazílie, kde se usadil, založil rodinu a já jsem si s ním  řadu let dopisoval. A jelikož jsem dnes našel jeden z jeho dopisů, nenechám si zajímavé vzpomínky pana Votavy pro sebe. Do voleb čla česká menšina v Křídlovicích poprvé v roce 1924.
No a pokud vás zajímá, jak volby v Božicích roku 1923 a v Českých Křídlovicích v roce 1924 dopadli, tak vězte: V Božicích bylo odevzdáno 41 českých hlasů, v Křídlovicích 35. V obou obcích byl zvolen jeden český člen obecního zastupitelstva. Já jsem bohužel zatím zjistil pouze jméno toho křídlovického zastupitele. Byl jím tehdejší křídlovický farář Jan Východský. V análech se píše, že "V Křídlovicích činěny českému zástupci na obci faráři J. Východskému při vykonávání úřadu všemožné potíže." Zatím neznámé zůstává jméno božického zastupitele. Známý je až ten další, který se dokonce několikrát stal členem rady obce, kolonista Ladislav Janda (dnes v jeho domě žijí Mlčkovi). Tak, jestli někdo víte, jak se jmenoval jeho předchůdce, první český zastupitel v Božicích (v letech 1923 - 1927), dejte mi vědět.

                      Ladislav Nevrkla

Žádné komentáře:

Okomentovat