neděle 2. listopadu 2014

Poznáš nádraží?

Můj stálý spolupracovník Pepíno mi poslal zajímavý odkaz, který doufám zaujme i vás. V bohaté fotogalerii jsou zachycena světová nádraží a v rámci České republiky zde najdeme i to naše božické.
Taky zde, dva snímky před božickým, vidíme nádražní budovu v obci Bošice, kvůli níž se naše stanice musí jmenovat Božice u Znojma. Už jsme si zvykli a až tak moc nám to asi nevadí. Když ale někomu říkám, kde bydlím, říkám "na Hrušovansku", nebo "blízko Hrušovan nad Jevišovkou". Znojmo jako "berličku" moc nepoužívám.
Taky chápu, že ty orientační pomůcky jsou třeba. Před dvěma lety se mi v práci stalo, že nám "pépéelko" vezlo nějakou zásilku a pan řidič mi mobilem volal a chtěl upřesnit, kde nás najde! Stál na návsi v Pohořelicích, ovšem zjistili jsme, že v Pohořelicích u Zlína! Jihomoravské Pohořelice používají třeba pro katastrální území označení Pohořelice nad Jihlavou. Poslední podobný zážitek mám z tohoto pátku. Byl jsem v Miroslavi na výborné přednášce dvou historiků z Prahy o událostech z let 1938 - 1945 na Znojemsku. Pražákům to nepřijde, ale připomínali jeden případ popraveného českého udavače a spolupracovníka gestapa a řekli, že "byl z Jiřic". Když v Miroslavi někdo řekne "Jiřice", napadnou ho nedaleké Jiřice u Miroslavi. Jenže tento případ se stal v těch menších a méně známých Jiřicích u Moravských Budějovic. O tom případu vím docela dost, protože kvůli udavačství českého konfidenta Tržila přišli o život dva jiřičtí občané a deset dalších skončilo před soudy a v nacistických vězeních. Mezi nimi na 3,5 roku i jeden můj děda. Zato, že poslouchali Londýn a udavač je pod okny poslouchal a nemlčel!
No jo, tak od nádraží jsme se dostali až k méně šťastným zprávám. Možná za to můžou dnešní Dušičky, že člověk daleko víc a intenzivněji vzpomíná na své zemřelé předky, příbuzné a známé.
P.S. Odkaz na nádraží je  http://vlak.wz.cz/fotogalerie_nb.html#ceska_republik
P.P.S. A víte, kde leží Bošice? Podle Wikipedie: "Bošice je vesnice v okrese Kolín, je součástí obce Svojšice. Nachází se asi 1,7 km na severozápad od Svojšic. Prochází tudy železniční trať Pečky - Kouřim a Bošice - Bečváry. V roce 2011 zde bylo evidováno 85 adres. Bošice leží v katastrálním území Bošice u Kouřimi o rozloze 4,83 km2"

            (lan)

Žádné komentáře:

Okomentovat