čtvrtek 4. února 2016

Sloup se sousoším Nejsvětější Trojice v Božicích. Chyba neopravena (dopl.)

V jednom loňském čísle Božického zpravodaje upozornila Mgr. Martina Kvardová na chybu, která se historií Božic a Českých Křídlovic táhne staletí. Ve svých materiálech jsem si ji opravil, bohužel dnes zjišťuji, že všude jinde zůstává a objevuje se v nových dokumentech a propagačních materiálech.


Chybu jsme opisovali jeden od druhého a od nás ji přebírají informační servery, wikipedie, propagační materiály. Chybu mají ve své místopisné i manželé Pfisterovy (Possitz Gross Grillowitz Neuweidenbach, Nussloch 1992, str.156) i já v publikaci Božice 1225 - 1995 České Křídlovice Historie a současnost obcí, Božice 1995. Chyba je na webových stránkách obce Božice i jinde.

O jaký problém se jedná? Já bych řekl, že viníkem je barokní krasopis! Uvědomil jsem si to nedávno, když jsem zase brouzdal matrikami a pátral po svých předcích. Pan farář psal v roce 1742 nádherně, přesně tak jako kameník, který v témže roce zhotovil sloup se sousoším Nejsvětější Trojice na návsi v Českých Křídlovicích, dnešní "místní části" obce Božice. Všichni jsme totiž tuto "dvojku" četli chybně jako "sedmičku"! A tak se ve všech zmíněných materiálech objevuje chybné vročení zhotovení vzácné památky. Místo správného letopočtu 1742 se všude dočteme, že byl zhotoven v roce 1747.
Řeknete si, taková prkotina, pět let, co to je? Chleba kvůli tomu levnější nebude. Ani pivo. Já jsem přesvědčen, že je naší povinností chybu opravit a odstranit. Tato památka si to bezesporu zaslouží. Stejně jako zařazení na seznam památek obce Božice, které je třeba opravit!

Takže pěkně prosím všechny odpovědné: opravte v materiálech, které se týkají božické památky sloup Nejsvětější Trojice datum na to správné, tj. na rok 1742.

P.S. A možná je i zajímavé sledovat vývoj psaného písma té doby, jelikož ještě v roce 1747 se psalo krásně ozdobně, kdežto v roce 1752 už bych se určitě při luštění letopočtu nespletli.

                   (lan)
Letopočet na božickém sloupu: ANNO 1742



1742

1747

1752


Žádné komentáře:

Okomentovat